3 Temmuz 2018 Salı

DÜNYEVİ ZEVKLER BAHÇESİ



Erken Hollanda dönemi ressamlarından Hieronymus Bosch tarafından yapılmış olan Dünyevi Zevkler Bahçesi ressamın 40-50 yaşları civarında tamamladığı en muazzam ve en incelikli eseri olarak kabul edilir. Resmin içerisindeki yaşayan görüntüler, idrakımın sınırlarını zorlayan karmaşık anlamlar ve resmi her incelediğimde farklı gizemler yakalamam bu yapıta her baktığımda “Bosch adamım! Kesinlikle yeteneğinin doruğundaymışsın.“ cümlesini kurmama neden oluyor.
Gelin bu gizemli yola beraber çıkıp sanatın tadına varalım.
3-2-1 ve SANAT !

Tablonun açık hali:



Panellerin kapalı hali:


DIŞ KAPAKLAR:

Bir orta panel ve üzerine kapanan iki yan panelden oluşan kare şeklindeki eser kapatıldığında dış kapaklarda ayrı bir görüntü oluşturur. Dış kapaklarda görülen dünya resmi içeride yer alan görünümlerden çok öncesini yani yaratılış anındaki halini ifade eder. Kristal bir küre şeklinde betimlenmiş dünya halen oluşmakta ve yeşillikler yavaş yavaş dünyayı sarmaktadır. Resmin sol üst köşesindeki figür dünyayı yaratan Tanrı’dır. Üst kısımdaki yazıda  “O konuştu ve oldu; O emretti ve durdu.“ yazmaktadır.

İÇ KISIM:

İç kısım incelendiğinde birbirini kronolojik olarak izlediği tahmin edilen üç ayrı sahne görürsünüz. Soldaki sahne Cennet, ortadaki sahne Dünya ve sağdaki sahne Cehennem olarak yorumlanır. Sanat tarihçileri ve eleştirmenler eserin hayatın cazibelerinin tehlikeli yönlerini gösterip, onlara karşı koymak adına yaratılmış didaktik bir eser olduğu fikrinde birleşmişlerdir. Fakat orta panelde yoğun bir şekilde yer alan sembolizm bazı eleştirmenlerce bir uyarıdan çok kaybedilmiş cennetin bir görünümü olarak da yorumlanmıştır.

SOL PANEL:



Sol panel Cennet’le özdeşleştirilir. Cennet Bahçesi’nde gördüğünüz üç ana figür; Tanrı, Adem ve Havva’yı betimler. Tanrı bir elinden tuttuğu Havva’yı Adem’e takdim etmekte ve bir eliyle de birlikteliklerini kutsadığını anlatmaktadır. Yerde uzanan Adem ayaklarıyla Tanrı’nın ayağına dokunmakta olduğundan bu şekilde Tanrı, Adem ve Havva’nın kapalı bir devre oluşturduğu ve ilahi gücün figürler arasında birbirine aktığı düşünülmektedir. Havva’nın hemen arkasında görünen tavşan doğurganlığı, Adem’in arkasında görünen ejderha ağacı ise sonsuz yaşamı temsil etmektedir. Yasak meyvenin yenmesinden sonra üreme amacının dışında cinselliği tatmaları ilk günahtır. Bu ilk günaha dair bir gönderme olarak ağaca dolanmış yılan da resmin orta kısmında sağda görülmektedir.

ORTA PANEL:




Bu panel üçlü resme adını veren geniş bahçe manzarasını gözlerinizin önüne serer. Sol kanat ile aynı ufuk çizgisini ve benzer şekilde konumlandırılmış iki merkezi havuz görüntüsü sol panel ile zaman ve mekan bakımından geçiş sağlar. Buradaki manzara soldaki gibi cennet görüntüsü değildir fakat tam olarak maddesel bir dünya görüntüsüne de sahip olmadığı gözlemlenir. Orta panelde çok sayıda insan figürü yer yer cinsel hazlar aldıkları, kendi kendilerine eğlendikleri, hayvanlarla oynadıkları ve doğayla bütünleştikleri çeşitli aktivitelerle masumane ya da bencilce eğlenmektedir. Bazı tarihçilere göre orta panel, yıkım ve çöküşten önceki geçici ve eğlendirici yozlaşmayı gösteren bir alegoridir. Bu garip eğlenceler ve cinsellik içinde kaybolmuş figürler aslında kendilerini bekleyen cehennem azabından habersiz bir şekilde günah işlemektedir. Diğer yandan yaşlılardan ve çocuklardan arındırılmış bu insan topluluğu sonu ve amacı olmayan bir yaşama dair de bir yansıma sunmaktadır. Adem ve Havva’nın cennetten kovulduktan sonra dünya üzerinde çocukları olduğu düşünülürse, orta panel Adem ve Havva’nın dolayısıyla insanlığın cennette  kovulmadan bir hayat sürdürdükleri fikrine bir gönderme mi acaba diye düşündürmektedir.

SAĞ PANEL:




Sağ panel Cehennem panelidir ve diğer iki panele göre çok daha sıradışı görüntülere sahiptir. Bana kalırsa Bosch’un hayal gücünün doruklarına çıktığı bu panel karanlık bir arka plan eşliğinde kurak topraklar, karanlık sular ve görülen alevlerle seyredene bir cehennem görüntüsünü layıkıyla sunar. Bosch, dünyanın cezbediciliklerine kanan ve sonsuza kadar lanetlenecek olan günahkarların dünyasını resmeder. Bu panelde doğal güzelliklerin yerine gece görüntüsü ile betimlenen yanan şehirler, işkence odaları, savaş, cehennem zebanileri ve insan yiyen garip yaratıklar yer almaktadır. Diğer panellerde gördüğümüz insanlar tarafından rahatça sergilenen çıplaklık bu panelde yerini cinsel bölgelerini kapatmaya ve utanmaya bırakmıştır. Lavta ve arpa çarmıha gerilmiş gibi asılan figürler müziğin günahkarlığını vurgularken; ön plandaki kalabalık arasında seçilen tavla, zar ve iskambil kağıtlarıysa kumar oyunlarına dair günahların cezalarının verilişini yansıtır. Esere dikkatle bakarsanız gurur, öfke, tembellik, şehvet gibi diğer ölümcül günahlarında ayrı ayrı cezalandırıldığını görürsünüz. Ortaçağ’da günahın özü ve erdemin kaybedilişinin en önemli sebebi sayılan cinsellik, ilk panelde Adem’in Havva’ya bakışı ile ima edilmiş, orta panelde çeşitli cinsel oyunlar ile arttırılmış, üçüncü panelde ise cezalandırılmıştır.
Kuzey Rönesansı’nın sahip olduğu yeniliklerin çok ötesinde bir öngörüye sahip bu eser Bosch’un yüzyıllar önce modernizme ve sanatta özgürlüğe atılmış en büyük adımlardan biridir. Bosch bu başyapıtıyla sanat tarihinin unutulmaz ressamları arasında sonsuza kadar hatırlanacak bir yere sahip olmuştur.

Son söz; bir gün Madrid’e yolunuz düşerse zaman yaratın ve Prado Müzesi’nde “Dünyevi Zevkler Bahçesi“ni canlı canlı görün…

NOT: Hollandalı ressam Hieronymus Bosch' un 3 panellik cennet, dünya ve cehennem yansımalarından oluşan bu tablonun analizinin yapıldığı ve en az tablo kadar olağanüstü bir site yapılmış. 

Web sitesinde, tablo üzerindeki beyaz notlara tıklayarak o kısma odaklanabilir ve neredeyse her bir figür hakkında detaylı bilgi alabilirsiniz. Web Sitesi




Paylaş

Benzer Yayınlar

DÜNYEVİ ZEVKLER BAHÇESİ
4/ 5
Oleh

Abone Olun!

Yazılarımı Beğendiniz mi? Abone Olun Yeni Yayınları Kaçırmayın.